De torenhoge brandstofprijzen eisen hun tol voor de taxi- en touringcarbranche. Volgens KNV vangen ondernemers in het zorg- of touringcarvervoer die contractueel vastzitten de zwaarste klappen op, maar ook bedrijven die geen of een beperkte brandstofclausule hebben afgesproken. Om het vervoer staande te houden, pleit de branchevereniging voor afspraken tussen opdrachtgevers en vervoerders.
“De bedrijven zien de steeds hogere brandstofprijzen met lede ogen aan”, aldus KNV-voorzitter Bertho Eckhardt. Veel gevallen zijn volgens hem erg ingrijpend. “Zeker als je geen mogelijkheid hebt om de prijzen volledig door te rekenen, net nu je twee jaar coronacrisis achter de rug hebt.” Er zijn bedrijven die al enige flexibiliteit hadden ingebouwd, bijvoorbeeld in de vorm van een brandstofclausule in een contract die de stijgingen corrigeert. “Die kunnen daar nu op terugvallen. Dat zie je soms in het zorgvervoer en in delen van het touringcarvervoer.”
In het geval dat er geen clausule is of de clausule anders is ingericht, kan er teruggevallen worden op de NEA-index. “Maar die volgt pas achteraf en sommige contracten volgen deze index maar deels. Dan wordt het al een stuk moeilijker, want dan moet je het tot de indexering uitzingen en mogelijk wordt de stijging dan alsnog niet geheel gecorrigeerd.” Met het oog op de schade die corona heeft aangebracht in de sectoren, zijn alle gevallen waar de ondernemer een deel van de klappen moet opvangen volgens hem echter “een zeer donker vooruitzicht”.
Lees het interview met Bertho Eckhardt verder op TaxiPro.