LOGO_KNV_color-padding Created with Sketch.

Voorspellen hoe laat vracht per trein arriveert

Als klant van de spoorsector weten hoe laat je vracht per goederentrein aankomt (Estimated Time of Arrival/ETA). Onder intermodale vervoerders is hier grote behoefte aan, zodat de overslag op terminals en het vervoer per vrachtwagen naadloos kan aansluiten op de aankomst van treinen. Het ELETA project, dat op 5 november 2019 de eindresultaten presenteerde in Brussel, bewijst dat het mogelijk is om de ETA van goederentreinen tijdig te verstrekken. Vervoerders kunnen hierdoor kosten besparen en spoorvervoer wordt voor hen aantrekkelijker.

12.000 treinreizen analyseren
In het ELETA project werkten vijf grote intermodale vervoerders (Hupac, Kombiverkehr, Lineas, Mercitalia, en Rail Cargo Operator) drie jaar lang samen met spoorvervoerders en infrastructuurbeheerders. Voor aanvankelijk 12 en uiteindelijk  22 intermodale treindiensten berekenden twee ICT-dienstverleners de verwachte aankomsttijden. Dit deden zij op basis van track & tracedata van infrastructuurbeheerders uit het Europese Train Information System (TIS). Met behulp van algoritmen en kunstmatige intelligentie (artificial intelligence/machine learning) analyseerden ze in totaal meer dan 12.000 treinreizen, samen goed voor ruim 9 miljoen treinkilometers.

Schroom overwinnen
Het ELETA project wist de jarenlange schroom in de spoorsector om data te delen te overwinnen. Ook bleek dat data-uitwisseling op basis  van vrijwillige afspraken administratief omslachtig is. Dit is aanleiding voor twee belangrijke aanpassingen in de regelgeving (Telematic Applications for Freight van de Technical Specifications for Interoperability/ TAF-TSI). Ten eerste wordt het regel dat alle betrokken partijen bij een trein meedoen aan data delen door middel van een ‘opt-out’ in plaats van ‘opt-insysteem’.  Ten tweede gaan ook intermodale vervoersterminals data delen over hun voor vertrek gereedstaande goederentreinen.

Mede mogelijk door Topsector Logistiek
Al bijna 15 jaar geleden werd geregeld dat spoorvervoerders en infrastructuurbeheerders data met elkaar gingen delen over rijdende treinen. In 2016 maakten de Europese spoorsector en ministeries in Rotterdam de afspraak om op vrijwillige basis informatie over rijdende treinen met klanten te gaan delen. De partners van het ELETA project besloten dit de afgelopen jaren in praktijk te brengen. Ze investeerden bijna 3 miljoen euro met steun van de Europese Commissie en de Topsector Logistiek. Het ELETA project werd gecoördineerd door Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en de International Union for Road-Rail Combined Transport (UIRR).

Bekijk voor meer informatie de presentaties van de ELETA final conference.


Wij werken samen met