Tweede Kamerleden bezoeken zwaar getroffen touringcarsector

Deze en vorige week lieten Tweede Kamerleden zich persoonlijk op de hoogte te stellen van de situatie in de touringcarsector. Kamerlid Mustafa Amhaouch (CDA) bracht een bezoek aan Touringcarbedrijf Ghielen uit Beringe. Kamerlid Roy van Aalst (PVV) liet zich samen met Overijssels Statenlid Joeri Pool informeren door Taxi en touringcarbedrijf Brookhuis uit Oldenzaal en Ter Beek Reizen uit Tubbergen.

In Limburg ging het gesprek over de vreemde situatie dat touringcarbedrijven vrijwel zonder uitzondering in aanmerking komen voor de coronasteunmaatregelen, maar dat ze in de praktijk nauwelijks iets aan de steun hebben. De ondernemers legden uit dat dit komt door een combinatie van een aantal factoren. Zo is de sector kapitaalintensief, kent de sector een uitgesproken hoogseizoen en hebben de steunmaatregelen vaak net een verkeerde referteperiode voor de sector. Veel bedrijven moeten daarom tot meer dan 80% van de vaste doorlopende kosten zelf doorbetalen, terwijl steunmaatregelen juist bedoeld zijn om bedrijven juist op dit vlak tegemoet te komen. Voor de hele sector loopt het tekort in 2020 op tot €134 miljoen.

Ook in Twente kwam dit onderwerp uitgebreid aan bod. Benadrukt werd dat touringcarbedrijven die gespecialiseerd zijn in busvakanties het extra zwaar hebben. Een omzetverlies ten opzichte van 2019 van meer dan 90% is helaas geen uitzondering. De ondernemers maakten vooral ook duidelijk dat zij een perspectief missen. Steeds opnieuw moet de branche de stip op de horizon verder naar achteren schuiven. Ook het gebrek aan consumentenvertrouwen kwam aan bod. Hoewel reizen met de bus ten tijde van corona zeer veilig is, is de beleving helaas anders.

Alle ondernemers maakten duidelijk dat zonder (een deel van) de sector veel op het spel staat: niet alleen vakantievervoer staat op de tocht, ook diverse vormen van geregeld vervoer komen in gevaar wanneer een deel van de bedrijven ophoudt te bestaan. Dat heeft niet alleen gevolgen voor de bedrijven en hun personeel zelf, maar ook voor bijvoorbeeld scholieren, werknemers of verenigingen die afhankelijk zijn van collectief vervoer.