Kiwa wil de prijs van tachograafkaarten in 2020 verder verhogen, terwijl minister Van Nieuwenhuizen onlangs zei de prijzen te willen verlagen. En ondanks de slechte prestaties van Kiwa. Onbegrijpelijk en onacceptabel, vinden KNV, TLN en evofenedex.
Kiwa stelt nu voor de prijs van de kaarten met één euro te verhogen, tot 101 euro. KNV, TLN en evofenedex dringen juist al jaren erop aan de prijzen flink te verlagen, omdat de prijzen in Nederland veel hoger liggen dan in bijna alle andere Europese landen. De minister van Infrastructuur en Waterstaat, die die de prijzen vaststelt na advies van Kiwa, zei in juni ook dat zij wil dat de prijzen omlaag gaan. En dat nog voor het eind van het jaar duidelijk moet zijn met welk bedrag de prijs daalt. Dit is ook in lijn met een Kamerbreed aangenomen motie uit 2014 die oproept tot verlaging van de tarieven. De drie organisaties dringen er bij de minister op aan zich aan die toezegging te houden, en zeker niet het voorstel van Kiwa goed te keuren.
Onderzoek laat op zich wachten
Minister van Nieuwenhuizen gaf in juni aan dat een prijsverlaging tot stand moet komen aan de hand van een (al in 2016 aangekondigd) ‘tarievenstelsel’ voor tachograafkaarten en verschillende andere documenten. De minister liet onderzoek verrichten naar de tarieven in andere Europese landen. Dit onderzoek zou deze zomer klaar zijn, zei ze in juni. Later gaf ze aan dat het onderzoek toch pas na de zomer klaar zou zijn. De resultaten van het onderzoek zijn er nog steeds niet.
Europese prijs gemiddeld 59 euro
Omdat het zo lang duurt, hebben de collega’s van TLN deze zomer zelf een inventarisatie gedaan naar de prijzen van de tachograafkaarten in andere EU-lidstaten. Daaruit blijkt dat tachograafkaarten in de 28 EU-lidstaten gemiddeld 59 euro kosten. Ondernemers betalen in Nederland 100 euro voor een tachograafkaart, dat is dus 70 procent hoger dan in de rest van Europa. In 24 lidstaten zijn de kaarten goedkoper dan in Nederland, waardoor Nederland in de top-3 van duurste kaarten staat.
Kiwa stapelt fout op fout
Ondernemers melden bovendien al jarenlang fouten van Kiwa bij TLN, KNV en evofenedex. Fouten waar de minister van Infrastructuur en Waterstaat ook van op de hoogte is. Het meest recent waren de problemen bij de levering van de generatie 2-tachograafkaarten die gebruikt kunnen worden in de nieuwe slimme tachograaf, die Kiwa eerder dit jaar moest leveren. Kiwa kon toen zowel de kaarten die technici gebruiken in de werkplaatsen als de kaarten voor ondernemers en chauffeurs niet op tijd leveren. En nog steeds is niet bekend wanneer de Nederlandse bestuurderskaart en bedrijfskaart definitief goedgekeurd wordt.