Na jaren duwen en trekken is het eindelijk zover: het beroep touringcarchauffeur wordt door de Europese Unie als een ander beroep gezien dan dat van vrachtwagenchauffeur, en krijgt voor een deel eigen regels. Voor de touringcarsector gaat een ander, flexibeler rij- en rusttijden regime gelden.
Dat betekent vooral een sprong voorwaarts voor de dienstverlening tijdens Europese busreizen. Want in de huidige regels, die op vrachtvervoer gericht zijn, ontbreekt het aan aandacht voor reizigers. Touringcarchauffeurs waren altijd aan strenge rij- en rusttijden gebonden en konden daarbuiten weinig voor hun passagiers betekenen. Met onbegrip bij passagiers, óf hoge boetes tot gevolg.
Jarenlange lobby
KNV en Busvervoer Nederland hebben, onder aanvoering van de internationale organisatie IRU, jarenlang gelobbyd voor een onderscheid tussen vrachtvervoer en touringcarvervoer. De aanpassing, die gehoor geeft aan het specifieke werkritme van toeristische busreizen, is het begin van meer flexibiliteit en aandacht voor ónze lading: de passagiers. Verwacht wordt dat het voorlopig akkoord dat er nu ligt zonder problemen geformaliseerd zal worden.
Meer flexibiliteit tijdens busreizen
De verplichte pauze van 45 minuten mag opgeknipt worden in twee blokken van minimaal 15 minuten. De dagelijkse rust mag, onder voorwaarden, met een uur worden opgeschoven. Dit is, bij een reis van minstens zes dagen, een keer toegestaan. Het mag twee keer bij een reis van minstens acht dagen. Dat komt goed van pas als een chauffeur, bijvoorbeeld door files, een hotel niet meer zou kunnen bereiken omdat zijn of haar rijtijd er al op zit.
Reisblad wordt digitaal
Een ander mooi resultaat is dat het reisblad, een overbodige administratieve verplichting, gedigitaliseerd zal worden. Al met al een grote overwinning voor de toursector!