27 november 2025 – De Tweede Kamer heeft vandaag ingestemd met een amendement van Pieter Grinwis (ChristenUnie) dat de geplande bezuinigingen op het openbaar vervoer in 2026 en 2027 voorkomt. Daarmee blijft in totaal 448 miljoen euro beschikbaar voor provincies/vervoervoerregio’s en de OV-bedrijven. OV-NL voorzitter Hatte van der Woude: “Fantastisch nieuws! Een mooie dag voor de bereikbaarheid van Nederland. De bezuinigingen zijn voor twee jaar afgewend.”
CBAM-inkomsten ingezet voor OV
Het kabinet wilde de inkomsten uit het Europese Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) gebruiken om de brandstofaccijns te verlagen. Grinwis heeft met zijn amendement er voor gezorgd dat een deel van deze middelen, 211 miljoen euro in 2026 en 237 miljoen euro in 2027, niet naar accijnsverlaging gaan, maar worden ingezet om verschraling van het openbaar vervoer te voorkomen.
De middelen zijn nodig om provincies/vervoerregio’s, zowel OV-bedrijven te compenseren voor lagere inkomsten door de herijking van het Studentenreisproduct. Hiervoor is tevens een apart amendement ingediend op de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Deze wordt begin 2026 in de Tweede Kamer behandeld.
Politieke steun
Het voorstel van de ChristenUnie kreeg steun van D66, GroenLinks/PvdA, CDA, Partij voor de Dieren, DENK en Volt. Dankzij deze steun wordt de geplande korting op de ov-budgetten twee jaar uitgesteld. Openbaar vervoer is de levensader van onze samenleving. Het verbindt mensen met hun werk, (beroeps)opleiding, zorg en sociale leven.
Belang voor reizigers en sector
OV-NL is blij dat veel partijen hun verkiezingsbelofte nakomen om het openbaar vervoer niet verder uit te kleden. De sector hoopt dat tijdens de kabinetsformatie wordt doorgepakt op de volgende onderdelen:
- Langetermijnzekerheid voor exploitatie en investeringen in het OV gegeven worden, zodat vervoerders en overheden kunnen innoveren en plannen durven maken;
- Meebewegen met woningbouw en maatschappelijke opgaven en dat doorvertalen in financiële groei;
- Rijksverantwoordelijkheid wordt ingevuld door I&W door bezuinigingen terug te draaien en te investeren in bereikbaarheid voor álle Nederlanders.
Toelichting Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM)
Het CBAM is een instrument van de Europese Unie waarmee importeurs van goederen in sectoren met hoge CO₂-emissies (zoals staal, cement, aluminium) extra kosten krijgen voor “embedded emissions” — met het doel oneerlijke concurrentie te verminderen en vervuiling te ontmoedigen. Nederland rapporteert dat de CBAM-inkomsten worden meegenomen in het inkomstenkader van de begroting.