KNV: ProRail erkent belang van goederenvervoer

Geplaatst op 18-05-2017

ProRail had in 2016 bijzonder veel oog voor het spoorgoederenvervoer, zo blijkt uit het vandaag gepubliceerde jaarverslag van de spoorbeheerder over 2016. Werkgeversorganisatie voor het spoorgoederenvervoer, Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), vindt het bemoedigend dat ProRail speciale aandacht besteedt aan deze vervoerswijze. ProRail benadrukt de duurzaamheid van spoorvervoer en licht toe dat de CO2-uitstoot van een trein 80% lager is dan die van een vrachtauto.

Tien jaar Betuweroute

Samen met de havens is er fors geïnvesteerd in de Betuweroute en de aanleg van spoor op de Maasvlakte. De Betuweroute is van vitaal belang voor de nieuwe terminals op de Maasvlakte en hun verbinding met het Europese achterland. Terwijl het vervoersvolume blijft groeien is de goederenspoorlijn de afgelopen tien jaar onmisbaar geworden voor Nederland.

Voorzitter van KNV Spoorgoederenvervoer Aart Klompe: “Het goederenvervoer verdient deze centrale plek binnen de ProRail-organisatie. ProRail en de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam investeren gezamenlijk flink. Dat levert de Nederlandse economie geld op.”

Paradoxale prestatie indicatoren

Het klinkt tegenstrijdig: de doelen voor de prestatie indicatoren (KPI’s) voor het goederenvervoer zijn omwille van het belang van de klant (vervoerders en verladers) door ProRail bewust niet gehaald. KNV beaamt dat die redenatie klopt. Voor het spoorgoederenvervoer is het wel of niet rijden van een trein binnen een drie minuten tijdslot niet het ultieme doel. Een reiziger kan door drie minuten vertraging een aansluiting missen, maar voor een container op weg naar bijvoorbeeld Italië maakt drie minuten niets uit.

Klanten willen dat ProRail met flexibiliteit ruimte vindt op het spoor voor iedere goederentrein. KNV is met ProRail in overleg over prestatie indicatoren die beter aansluiten bij de karakteristieken van het spoorgoederenvervoer.

Wensen

Het wordt steeds drukker op het Nederlandse spoor. Zowel het reizigers- als het goederenvervoer moet groeien om Nederland duurzaam in beweging te houden. KNV verwijst naar de recente publicaties van de Mobiliteits- en Logistieke allianties en de Next Level publicaties van VNO-NCW, die er voor pleiten om ten minste 1 miljard per jaar extra te investeren in de (slimme) uitbreiding van infrastructuur. Ongeveer de helft van dat bedrag is nodig voor het spoornetwerk.