Concrete plannen nodig voor realisatie zero emissie-busvervoer in 2025

Geplaatst op 20-06-2016

Vervoerders, overheden en leveranciers lijken het over één ding eens: het OV is in 2025 grotendeels zero emissie. Maar er bestaat nog flink wat onzekerheid over de manier van opladen, de gewenste actieradius van een elektrische bus en de komst van zelfrijdende voertuigen.

Een Nederlandse delegatie van ambtenaren, vervoerders en leveranciers vertrok vorige week naar Parijs om op de mobiliteitsbeurs Transports Publics inspiratie op te doen.

Deze delegatie bestond uit afgevaardigden van het ministerie van IenM, de Tweede Kamer, 9292, de MRDH, NS, de Stadsregio Amsterdam, KNV, adviesbureau Twynstra Gudde, netbeheerder Stedin en FMN. Allemaal partijen die interesse hebben in de toekomst van het OV en onder meer op zoek zijn naar de beste manier om te voldoen aan de onlangs gemaakte afspraak om in 2025 alle nieuwe bussen op schone brandstoffen te laten rijden.

RATP
De afgevaardigden bezochten op deze beurs de Parijse vervoerder RATP, Transdev en Keolis. Verder bezochten ze verschillende busbouwers en de ontwikkelaars van zelfrijdende voertuigen. Hier bleek dat steeds meer busbouwers inzetten op elektrisch busvervoer. Maar over de beste manier van opladen blijft discussie ontstaan. Moeten bussen ’s nachts geladen worden of is opportunity charging toch slimmer? Wat is de beste manier om de infrastructuur aan te leggen? Of moet er toch meer ingezet worden op waterstofbussen, omdat deze beduidend goedkoper zijn dan elektrische bussen.

De RATP heeft onlangs het besluit genomen om in 2025 circa 80 procent van de gehele busvloot te laten bestaan uit volledig elektrische bussen en het restant uit CNG-bussen. Dit is een interessant voorbeeld voor de Nederlanders, omdat de RATP ongeveer 4500 bussen heeft. In heel Nederland rijden er slechts een paar honderd meer. Daarom hoopten de bezoekers van de beurs iets te kunnen leren van de keuzes die in Parijs worden gemaakt.

Lees het volledige artikel op OVPro.

P.G. (Pedro) Peters
Voorzitter OV-NL
drs. A.J. (Arjan) Vaandrager
Secretaris KNV Openbaar Vervoer
KNV Organisatie »