LOGO_KNV_color-padding Created with Sketch.

Carlo Cahn over chauffeurstekort: ‘Touringcarbedrijven, wees zichtbaar’

Bus- en touringcarbedrijven die kampen met chauffeurstekorten, doen er goed aan om online zo zichtbaar mogelijk te zijn. Dat stelt Carlo Cahn, secretaris van Busvervoer Nederland (BVN). Door een goede vindbaarheid op internet te creëren, hebben touringcarbedrijven een grotere kans om sneller aan personeel te komen.

De touringcarbranche kampt, net als vele andere sectoren, met een chauffeurstekort. Begin deze maand publiceerde IRU zelfs een rapport waaruit blijkt dat het tekort aan bus- en touringcarchauffeurs nergens in Europa zo groot is als in Nederland. “Wed op meerdere paarden”, adviseert Carlo Cahn touringcarondernemers die te maken hebben een tekort aan chauffeurs. “Zorg ervoor dat je in contact staat met het UWV, ben actief op banenmarkten en zorg ervoor dat je goed zichtbaar bent op internet.”

Vooral dat laatste is volgens de BVN-secretaris van groot belang. “Mensen zoeken op allerlei verschillende manieren. Als ondernemer moet je daar een antwoord op hebben en ervoor zorgen dat je op heel veel manieren te vinden bent. Via social media, bijvoorbeeld. Investeer daarin, zorg ervoor dat je hoger in de zoekresultaten komt te staan. Natuurlijk kost dat tijd en geld, maar wie gevonden wil worden moet daar wat voor doen.”

Vergrijzing

Naast het huidige chauffeurstekort vormt ook de vergrijzing van de sector een probleem. Volgens het IRU-rapport is in Nederland slechts 6 procent van de bus- en touringcarchauffeurs jonger dan 25 jaar. “De vergrijzing is aan de ene kant vervelend, maar aan de andere kant ook weer niet”, zegt Cahn daarover. “In principe willen wij alle leeftijden aanspreken, dus niet alleen chauffeurs die ver in de zestig zijn. Aan de andere kant is het voor die zestigplussers buitengewoon leuk om in het hoogseizoen een aantal touringcar-ritten te doen. Gelukkig zijn er daar best wel veel van. Touringcarondernemers zijn over het algemeen op zoek naar veertigers. Voor hen is dat vaak de meest ideale leeftijdscategorie.”

Gastheer

Om deze doelgroep nog meer aan te spreken en het beroep van touringcarchauffeur op een positieve manier in de markt te zetten, is branchevereniging BVN bezig met het opzetten van een campagne. “In de nadagen van de coronacrisis hebben wij een campagne gelanceerd die erop gericht was om mensen weer in de touringcar te krijgen. Die campagne was behoorlijk succesvol. Zoiets willen we nu ook doen, maar dan gericht op het aantrekkelijker maken van het vak van chauffeur. Er ligt nog niks concreets, maar we zijn er wel mee bezig. Als touringcarchauffeur ben je een soort gastheer in het verkeer. Wij hebben een lading die spreekt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het vrachtvervoer. Die boodschap willen we graag uitdragen.” (bron: TaxiPro)


Meer hierover

Wij werken samen met